Stikkord

, , , , , , ,

For en og en halv uke siden var jeg og klippet meg et par kvister av mammas gamle rosebusk. Den har stått i hagen vår så lenge jeg kan huske, og det begynner å bli en god del år… Det er vinter og busken er nedsnødd og gjennomfrossen, og det var vel ikke med stor optimisme verken fra mamma eller meg selv at jeg tok med meg kvistene for å prøve å vekke dem fra vinterdvalen og lure dem til å slå rot. Jeg hadde tidligere denne høsten prøvd det samme, med det resultat at kvisten fikk to små grønne blader før den visnet igjen. Men jeg hadde lyst til å eksperimentere litt mer allikevel 🙂

Kvistene sto i vann i 3-4 dager før jeg fikk tips fra hageforumet Hagegal om å bare sette dem rett i jorda og kle potten med en plastpose og sette den et sted med lysrør eller tilsvarende sterkt lys. Som sagt, så gjort. Alle stiklingene mine som sto i vann ble satt i jord og pottene ble kledd med plastposer med små hull i, og satt på kjøkkenbenken. Nå har ikke jeg et spesielt stort kjøkken fra før av, men med halvparten av benkene okkupert av blomsterpotter er det ikke så mye plass igjen til andre ting 😉

Og resultatene lar ikke vente på seg. I alle pottene spirer og gror det, og det er utrolig morsomt å se endringene fra dag til dag!
Slik ser rosebusk-kvistene ut nå, en uke etter at de ble satt i jord:


På tre av kvistene kommer det grønne fine blader, men den siste har ikke reagert ennå. Tror jeg skal hente med meg noen flere kvister, så kanskje det blir flere fine små rosebusker å sette ut til våren 🙂

Tips og råd mottas med takk!

