Stikkord

, , , , , , , , ,

De siste årene har jeg pleid å lage noen porsjoner brente mandler før jul og gi bort sammen med julegavene, og det har på en måte blitt en tradisjon. I år hadde jeg tenkt å droppe det, siden jeg skal flytte inn i en ny leilighet i slutten av måneden og skal bruke mye av tida før jul til å pakke og flytte i tillegg til annen gaveproduksjon og alt som hører jula til. Men da opptil flere av de faste mottakerne begynte å etterlyse mandlene, var det bare å hive seg rundt 🙂 det er fort gjort og utrolig enkelt, og om du lager noen kilo i slengen har du mer enn nok til både gaver og eget forbruk.

Du trenger:

«Brenn» mandlene i stekeovnen på 200 grader i 10-12 minutter.

Lag sukkerlake av 150 gram sukker og 0,5 dl vann. La det koke i 2-3 minutter.

Ha i 500 gram mandler og rør rundt hele tiden slik at sukkeret rundt mandlene krystalliseres, og mandlene ser «grå» ut.

Rør videre til sukkeret smelter igjen og får en pen, jevn karamellfarge. Pass på at du ikke bruker så sterk varme at sukkeret blir brent. Bland i en spiseskje smør og rør rundt slik at alle mandlene blir dekt.

Dekk et stekebrett med bakepapir. Spre mandlene utover så godt det lar seg gjøre. Pass på, smeltet sukker er VELDIG varmt! Sett stekeplaten et kaldt sted til mandlene er passe avkjølte, skill dem fra hverandre. La dem bli helt kalde før du fordeler dem i poser eller beholdere, de må oppbevares tørt og lufttett. Jeg bruker cellofanposer. Med 2 kg mandler fikk jeg 6 poser på 400 gram hver, pluss litt til overs til smaksprøver 😉

Når man leser bloggene til alle der ute som er så utrolig flink med dekorering og slikt, risikerer man å få litt mindreverdighetskomplekser! Alt jeg hadde for hånden til dekorasjon akkurat her var vanlig pakkebånd, men det funker.
Ting som er spiselig eller til forbruk er veldig kjekt å gi til folk som har «alt», og det er mye godt man kan lage og gi bort. Man må bare passe på å ikke smake så mye underveis 😉

